DNV GL Danmark

Breadcrumbs

Et kærkomment eftersyn

SHARE:
PRINT:
Kjærstrup Inspektion DNV GL
DNV GL har netop besøgt det populære Kjærstrup Chokolade på Bornholm. Formålet var at pege de ømme punkter ud, så virksomheden kan foregribe brist i fødevaresikkerheden og fortsætte sin succesfulde fremfærd.
  • Published:
  • Author:
  • Keywords: Business Assurance, Food and Beverage
Contact:

Der er kort fra tanke til handling i Kjærstrup Chokolade. På virksomhedens hjemmeside er det ligefrem formuleret som en erklæret filosofi: ”Vi lader os hverken begrænse af sæson eller ’plejer’. Får vi en ide, prøver vi den af.”
Indtil videre har den tilgang vist sig særdeles succesfuld for det familieejede foretagende, der tog sin begyndelse i Nexø tilbage i 1999. Ægteparret Birgitte og Peter Kjærstrups fælles passion for solidt håndværk har siden den spæde start udviklet sig til en god forretning med en butik i Fields i København og tre butikker på Bornholm, samt 3 mobile butikker. 

Kan altid blive bedre

Virksomheden udvikler løbende nye produkter og har høstet adskillige priser for dens høje kvalitet. Men som Peter Kjærstrup udtrykker det, kan man altid blive bedre, og efter 17 års drift var det på tide at blive kigget efter i kortene. Sammen med Torsten Helt Volmar DNV GL’s inspektionsafdeling blev der aftalt et forløb for evaluering af virksomhedens egenkontrol.

”Vi er en virksomhed, der hele tiden er i bevægelse og prøver nye ideer af. Det er det, der driver os, og det, vi synes er sjovt. Men vi ved også godt, at det stiller særlige krav til fødevaresikkerhed og kvalitetskontrol for vores mobile butikker, ikke mindst når vi fx finder på at indgå aftaler med partnere på Sjælland. Man bliver jo hjemmeblind, så det var bestemt tiltrængt med et sæt friske øjne.”, forklarer Peter Kjærstrup.

Et sæt friske øjne blev til to sæt, da en studerende fra DTU, Türkan Aydar, blev koblet på projektet. Hun studerer til diplomingeniør i fødevareanalyse på Danmarks Tekniske Universitet og er i gang med sit afgangsprojekt, hvor Kjærstrup Chokolade fungerer som hendes case. Sammen med Peter Kjærstrup har Türkan Aydar og Torsten Helt Volmar gennemgået hele virksomhedens produktion og de procedurer, der skal sikre fødevaresikkerheden og kvaliteten. Hvor mange stikprøver (smagsprøver) det indebar, melder historien ikke noget om, men ifølge Torsten Helt Volmer var indsatsen ikke forgæves.

”Vi har endnu ikke leveret rapporten fra vores indledende inspektion, men vi spottede bestemt områder, hvor der var potentiale for at gøre det bedre. Dem er vi i gang med at analysere, så vi kan give Peter og Birgitte hans kone en komplet tjekliste med forbedringsforslag til Kjærstrup Chokolade.”

Fokus på detaljerne

Målet med indsatsen er naturligvis først og fremmest at sætte fingeren på de steder i produktionen og arbejdsprocesserne, hvor fødevaresikkerheden og kvaliteten er udfordret. Kun via overblik og indsigt kan virksomheden sætte målrettet ind med de nødvendige forebyggende tiltag og i det hele taget sikre den homogenitet, som enhver produktionsvirksomhed er så optaget af. 

Men indsatsen favner også den konceptuelle del af forretningen. Hvad fungerer godt, og hvad kan gøres bedre? Ifølge Torsten Helt Volmer er det netop vigtigt også at pege på succeserne, så man kan holde fast i gode rutiner og måske endda dyrke dem endnu mere. Det er duften af friskbagte vafler i isboden et godt eksempel på. Selvom det ikke nødvendigvis er de vafler, der bruges til alle kunder, er duften i sig selv en stor del af kundeoplevelsen.

”Torsten og Türkan har et godt blik for, hvordan vi kan skabe en endnu mere helstøbt kundeoplevelse. Det er som bekendt de små ting, der afgør, om kunden er 100 procent tilfreds, så det er bestemt værd at interessere sig for de små detaljer. I det hele taget er der en stor tryghed i at få eksperter til at sikre, at vi overholder fødevarelovgivningen, og at vores koncepter kan stå distancen, når vi fx finder nye salgskanaler”, fastslår Peter Kjærstrup.

Fra aftaler til praksis

Et af de steder, hvor der ifølge Torsten Helt Volmer er plads til forbedring, er butikkernes præsentation af de mange forskellige is, der bliver solgt. Familien har for længst erstattet de klassiske navneskilte med en mere raffineret præsentation i form af råvarer (et jordbær oven på jordbærisen osv.). Problemet er blot, at aftalen ikke altid fungerer i praksis. Og det er ifølge Torsten Helt Volmar et typisk eksempel på, hvordan det for mange virksomheder ofte kan halte med at efterleve de gode intentioner. 

”Det er det nemmeste i verden at sidde omkring et bord og blive enige om, at noget skal gøres på en bestemt måde. Men det skal tænkes helt igennem, og der skal fastlægges klare procedurer for, hvordan det skal ske i praksis - ellers dur det ikke. Kan vi overhovedet skaffe præsentable råvarer hele året, og hvem skal sørge for, at der kommer friske bær på isen, også når det er sol og sommer, og butikken er stuvende fuld af kunder?” 

Sådan forløber projektet

  • DNV GL inspicerer Kjærstrup Chokolades produktionssted og butikker
  • DNV GL gennemgår virksomhedens egenkontrolprogram og processer
  • DNV GL’s kompetence- og ressourcecenter leverer en evalueringsrapport og designer et inspektionsforløb 
  • DNV GL afprøver inspektionsforløbet på salgssteder og produktionssted
  • DNV GL justerer forløbet og anvender det fremover til løbende status via inspektioner
Inspektion 5 step proces - image


Kort om Kjærstrup Chokolade

  • Blev etableret af ægteparret CC og Peter Kjærstrup i 1999 på Nexø, Bornholm
  • Har fire butikker, en online shop samt mobilbutikker i form af kørende vogne
  • Er drevet af solidt håndværk og omhu i udvælgelsen af råvarerne
  • Har modtaget Det Danske Gastronomiske Akademis hædersdiplom og Slow Foods guldsnegl
  • Afholder løbende arrangementer, hvor man kan prøve kræfter med chokolade
  • Missionen er at skabe glæde gennem chokolade og konfekture